Friday, March 7, 2014

MATRIK OR MARRIAGE EP 4



aku: " err paklah.. maaflah tanye, anak paklah ni memang pendiam ke? xdengar pun suara dia..or.. dia memang xreti cakap melayu eh?"
paklah:"oh..xdelah.smalam ok je... hari ni jadi pendiam pulak. dia malu kot dengan bakal isteri dia"
aku : "oo0o0ooo... mane bakal isterinya..xnampak pun.." selambe je aku tanye
paklah: "eh ayah kamu xbagitau lagi ke? kan kamu bakal isteri khai.."
aku: "hah?!!" habis tersembuq nasi yang tengah dikunyah~

                                   


                  aq rasa macam ade gempa bumi, semacam tak percaya. kuberhenti seketika....

aku : "heheheh eh eh pandai pulak paklah buat joke.. kan ayah kan? heheheh ^^ " *berdebar

smua diam... dan aq memandang muka ayah dengan harapan ianya hanya satu gurauan.

Madam : " eh xlah jie...kiteorang serius ni.. :) hajat kami datang ni pun sebab nak percepatkan majlis

Ayah: *angguk perlahan

aku masih blurrr...dan aku berhenti makan.

Ayah : " err... jie nanti kita bincang lepas makan"

aku: "errmmm..ayah, uncle, aunty.. jie baru ingat jie ade hal jap..mintak diri dulu yer.. *dengan tergopoh gapah aku undur diri dari meja makan sambil berfikiran kosong."

Ayah: "err lah..jemput makan ye... i'll talk to my daughter."

ayah ekori aku sampai ke bilik.


Ayah: " jie! tunggu... jiee... ayah....ayah.. *sambil mengetuk pintu bilik

Aku : " yah.. jie rasa xsihat la yah.. bagi jie masa. esok kita cakap."

Ayah: " hmm.. jie..bukaklah pintu ni bagi ayah terangkan. jie.. o0oo jie..

Aku:  *diam

Ayah: " jie... ok ayah minta maaf sebab xbagitahu hal ni dulu pada jie.. tapi jie kena tahu yang ayah dah janji dengan uncle yg ayah akan kawinkan jie dengan khai bila jie dah capai 18 tahun.Dan ayah rasa khai sesuai utk jie.

Aku : "ayah. we'll talk later ok..pleasee.. *fikiran aku berserabut giler

Ayah:" jie..jgnla mcm ni..bukak la pintu ni..bagi ayah terangkan. jie dah tak sayangkan ayah ke? jie...jie..

bila dengar ayah cakap mcm tu aq pikir mungkin aku kena dengar penjelasan ayah. lalu aku membuka pintu

Aku :" ok...jie bagi masa 5 mini kat ayah.. and then, jie rasa perut jie xsihat lepas 5 minit.

Ayah: " haha..ok2 just 5 minit.

Ayah melabuhkan diri ats katilku.lalu memegang tanganku.

Ayah: " jie... sbenarnya ayah naaaaak sangt jie kawin dengan khai...lagipun ayah dgn uncle  dah jnji tuk kawinkan korg berdua masa jie x dilahirkan pun lagi..masa tu khai baru umur 6 tahun. jadi jie stuju ye? demi ayah..please.. *ayah buat muke comel*

Aku: " yah...jie baru habis SPM, pastu tetibe ayah suruh jie kawin? dengan mamat Kepop tu? yang xreti cakap melayu tu? ayah pun satu... mane boleh main chop chop gitu."

Ayah: " jie...xbaik kata camtu..kalo uncle n aunty dgr camne? kecik hati diaorg...

Aku: " x... maksud jie.. jie xkenal pun hati budi dia cam mana... dia pun belum tentu suka kat jie.. ayah rela ke..kalo kami kawin nnti anak ayah ni kena dera ke..kena jual . hah... t ayah n mak jugak yg nyesal

Ayah: " ish budak ni kesitu pulak.. kali ni jie percaya n dengar cakap ayah. ayah kenal family uncle tu mcm mana..dia orang yg baik2.jadi jie nak taknak kena jugak dengar cakap ayah n kawin dengan khai. titik!

Aku: " ayah!..huhu.. *buat muke sposen* plissp plisspliss... cancelkan agreement tu pliss... kalo mak thu ni mesti mak pun xstuju yah...huhuhu :'(

Ayah: T.I..T.I.K..titik! dgn kata lain muktamad. jie kan anak ayah..so jie kena dgr kata ayah okeh?

ayah terus kluar dari bilik tnpa ber-nego2 lagi.. hmmm degil jugak bapak aku ni..ni mesti ikut atuk dul nih..hish...

aku menguncikan diri dalam bilik...

"arghhhh!! alaaah...dah buang tebiat kot ayah aku ni.. macam mana ni.. ke nak lari.. ke nak kawin dengan lukman je..huh!..tapi aku nk p matrik.. haishh...stress! gile kau??! aku baru je habis SPM. kawin?? heeyy..aku rasa ni mimpi kot.. *sambil cubit2 pipi* adoii! sakit! bukan mimpilah..alaaa..mcm mana ni. KANAN Matrikulasi..Kiri Khai... masa depan jnji dgn LUKMAN alaa... mcm nan ni? *garu kepala* "

aku tak turun makan malam walaupun ayah dah panggil tuk dinner.Mujur ayah memahami, sebab aku rasa tak bersedia lagi nak berdepan dengan "in-laws to be"

aku mundar mandir dalam bilik.Sehingga tak sedar hari dah tengah malam
"hish xleh jadi ni... aku slesaikan jugak cadangn mengarut bapak aku nih.. entah dia tonton drama melayu manala nih..adooyaiiiy. tulah org melayu suka sgt buat drama kawin2 paksa camni, tgok bapak aku dh ikut. hishh..xleh jadi nih. ok ok! Jie rilex2.. buat masa sekarang ko kena kluar dr sini...ciao balik umah mak. pastu baru pikir camna"
                                           * panjat balkoni tuk kluar umah tanpa pengetahuan ayah.*


Rumah Mak


    sampai umah mak. *parking motor*  "alah camna ni...kalo ayah tetap cari sampai sini, n heret aku p kawin camna?"-aku bermonolog lagi

Abang riri: " woiH!"

Aku: " eh mak kau mak aku jugak! eh! aduss.. eh bang. terkejut jie tau! yang abang terpekik terlolong tengah malam ni dah kenapa?"

Abang riri : "yang kau tu tengah malam buta baru balik ni dah kenapa?abang ingat pencuri mana dah tadi. bukan ayah suruh kau tidur sana ke?"

Aku: "eh eh..dia ni..orang tanya dia..dia tanya balik. abang.., mane ade soalan dijawab dengan soalan. hish..dahla malas nak layan..jie masuk dulu..ngantuk nih"

Abang riri: " aik? soalan kite tak dijawb lagi nih... tdi yg kau membebel sorang2 tu dah kenapa?"

Aku x endahan soalan abg riri dan terus masuk ke dalam bilik rebahkan diri....
         

"sigh..*                  

  SELAMAT MALAM DUNIA...
"Arghh daripada aku duk pening, serabut..baik aku tidur dululah..esok baru pikir camna"


Keesokan pagi...

 
*bunyi jam loceng*

aku : "yaaarghh... hmm 5 minit lagi lah" aku matikan jam loceng. macam biasa kalao xsambung tidur memang xsah..

10 minit kemudian

Mak : " jie..o0o0o jie... bangun..eh bangun bangun! dah lambat nih..kang terlepas subuh.. *sambil tampar2 manja pipi aku

aku: "hmm..ye ye..kejap mak.. 5 minit 5 minit. satgi org bangun..

Mak: "5 minit abah kau... matahari tu xtunggu kau nk naik tau x? dah cepat bangun.subuh!"

Aku :" hmm..yelah yelah..orang bangunla ni... apelah main abah2 plak..hish.." aku terus bangun menuju ke bilik air, dan solat subuh.

Jam menunjukkan jam 8.45 pagi. bila dikenangkan hal yang tejadi semalam mau tak terkejut beruk... fuuhh.. aq nak sangat yang semalam tu hanyalah mimpi semata mata.Mana taknya...tiba2 je cakap pasal kahwin..kalau rancang dulu xpelah ni x... tup tup nak cepatkan perkahwinan? heeerhh.. mintak2 ayah xmai kejar aku sampai sini sudaaah....*omel aku sorang2*

Mak: " jie! makanan dah siap ni.meh sarapan! ni lagi satu.. kau ade tetamu ni hah..."

" aik? tetamu?  haishh..musykil nih~ " bisik aku perlahan.

Mak: "Jie! oo jie! dengar x ni?"

Aku: " ye.. ye.. jie dengar...nak p la nih."


Berjalan menuju ke dapur.

Aku: " mak.. masak ape pagi ni? hmm macam sedap je bau nih..(?)"

Mak: "masak biase2 je nasi goreng kampung je.."

Aku: "Waow!! nasi goreng kampung je??? eh best ni mak..hmm mane abang mak? xnampak batang hidung pun pagi ni." *sambil sendukkan nasi ke pinggan*

Mak: "entah pagi2 lagi dah kluar katanye ade hal.. hal ape pun mak xtahulah... hah sblom ko makan tu, ape kate ko pergi panggil tetamu kat luar tu mai makan sekali"

Aku:" ye x ye jugak..tapi kan mak..sape tetamu tu? mak kata dia nak jumpa jie?ade hal ape pagi2 lagi nih?"

Mak: " manelah mak tau.. pegi jelah tengok... hish budak nih bnyak pulak soklan dia. ku sendukkan jugak kang."

Aku: " amboihh..garangnye pagi2 ni... pe'ot ke ape ni.. " *sambil jeling2 manje*

    Ruang Tamu


Aku: " *Alammak.* ayah.. err ayah buat ape kat sini? nak jumpa mak eh? oklah jie nak p toilet sat..tetibe sakit pulak perut ni. ohya.. errr mak jemput ayah makan skali p lah ke dapur..hehehe okbai" *gaya org mengelat*


Ayah: "jie.. ayah dah bincang dengan mak dan abng riri kau... jadi mak stuju dengan ayah nak kawinkan jie dengan anak uncle tu"

langkahku terhenti

Aku : "  err.. yah... pergilah sarapan dulu. kejap lagi kita bincang." aku berlalu pergi.

kemudian ayah menyusul ke dapur  utntuk sarapan bersama.

Mak: "yakin ke dengan keputusan awak ni? jie tu budak lagi..lagipun saya yakin dia mesti ade cita2 dia sendiri... kita sebagai orang tua dia, sepatutnya bagi je dia peluang buat pilihan dia sendiri."

Ayah: "Saya yakin yg si budak khai tu boleh jaga jie. lagipun saya kenal sangat dengan abdullah tu..kluarga dia baik2"

Mak: " tapi saya tak rasa si jie tu stuju lah..sebab awak tengoklah... asyik mengelat je dia tu. lagipun si jie tu kalau dia xsuka, dia bukan nak tunjuk kat kita yang dia xsuka keputusn kita..saya risaulah kalau jie memberontak nanti."

Ayah: "alaah..awak xpayah risaulah..saya kenal anak saya...dia mesti dengar cakap saya punyelah..heee ^^ "

Mak: " hermm..suke hati awaklah....janji anak saya tu bahagia sudah."

dengan perlahan aku duduk di sebelah mak.

    Aku: " haih... hepi je tengok ex suami isteri nih... haa.. ade niat nak rujuk balik ke..? heheheh e" canda aku.


   Mak: "hish..muluuuut... dah duduk makan."

  Ayah: "hahaha...biarlah dia..dia memang suke bergurau... mcm mak dia muda2 dulu

  Aku : "haih...recap nostalgia lama nampaaak..hahaha. kalau sayang rujuk jelah baliik..jie xkesah pun mak ayah.hehehe.. tapi xthulah kalo abg riri bagi ke x..kekeke" ..

   Mak: " dah..dah....xpayah nak mengarut sangat. cepat makan. Semalam si lukman cakap ade surat utk jie. mungkin surat tawaranlah kot..baik p tengok lepas sarapan ni"

  Aku: " hah? yeke mak? yeayy..akhirnya.. hehehe" sambil mengunyah nasi.

 Mak: " eh eh... bukan "yeayyy" lah.. Alhamdulillah..baru betul ish ish.."

 Aku :" hehehe..lupe plak.. Alhamdulillah...^^ "

 Ayah: " tapi jie jangan lupe kita kena bincang hal tadi tu hari ni jugak..

 aku diam sekejap.

 Aku: " erm.. yelah.. t jie fikirkanlah... malam t jie bagi jawapan.

 Ayah:"baiklah..ayah bagi jie masa sampai malam nanti...tapi jie fikirkanlah demi ayah ye..hehehe"

Aku: "yelah yah.."






BERSAMBUNG ....


p/s : thanks to all my nice readers/viewers for reading this story "MATRIK OR MARRIAGE EP 4" #GSI #LuvU #GiveMe5 #SpreadThelOve #ForeverMyLoVE

&  All the picture posted here... not related at all...it just for show the expression. ^^ see you next ep ya!
         

     

No comments:

Post a Comment