Tuesday, May 27, 2014

MATRIK OR MARRIAGE EP6

"huh... macam mana ni... syarat masuk matrik, status pelajar perlu bujang, dan sepanjang tempoh pengajian, pelajar tidak dibenarkan berkahwin. arghhh! pening arrr. kalo aku tolak..ayah tetap akan paksa. arghh malaslah fikir! baik tidur dulu lagi bagus.. manelah tahu Tuhan bagi hint ke dalam mimpi nk kena pilih yang mana.. hmm" - omong aku seorang diri.

aku lelapkan mata....

   1 Jam Kemudian aku bangun dari tidur.

{penulis: kome2 mesti bajet teman nk masukkn elemen bermimpi jodoh kan? huh! xsama skali..ok jom sambung baca}

 aku membuka mata perlahan-lahan. rasa macam nikmat je dapat tidur sekejap di tengah hari camni.tetibe aku dapat idea!
"eh kejap! ha... kenapala aku xterfikir dari smalam? hermm...nampaknye masalh slesai! bapak nk sgt kan jie kawin... dah macam drama melayu ye? ok...paham paham.. jie pun akan ikut mcm drama melayu..ingt ayah sorg je ke yg tgok drama melayu? jie pun tgok gak ah... hehehehe " *gelak jahat* [ penulis : nampak x disitu..hah terus dapat idea lepas tidur. tu la angpa tidur itu mesti effective hahaha]

aku bangun dari katil n kluar dari bilik..memandangkn masalah dh slesai...harap2 rancangn ni berjaya.. :P
aku menuju ke dapur..

"mak..ooo mak.."  *mencari kelibat mak* "aik? xde orang pun?... ke kedai kah dia? " sambil menuangkn air kosong ke gelas dan menuju ke ruang tamu, buka tv,

"Ohyeahhh! senangnye dalam hati.. masalah slesai.. hati mak ayah ku jaga..cita2 aku kejar.." *sambil meneguk air kosong, alih siaran tv*



tetibe fon berbunyi...

nad : "Woii jie!! jom lepak.."

aku : " Makk aiih... sakit tlinga aku. waalaikumusalam"

nad: " eh? heheh Assalamualaikum cayam...haha. eh jie aq dh ade kat kelantan ni. jom ah lepak. sue ngan yg lain2 pun dah ada ni.."

Aku: " aik? bila korang balik? xbagitau pun. korg dh x keje ke?"

nad: " alaaa..datang ar dulu.. t kite bukak citer baiikkk punyerr..hahah kat tempat biasa erk.. okbai. jgn lupa tau!" *matikn ganggang*

aku : " eh eh? kita blom habis cakap lagi dh letak? hermm.." 

"tapi ok jugak depa dh balik..xdelah aku bosan hari ni..hehehe" aku terus bersiap siap utk ke tempat biasa kami lepak.

[di kedai tunduk] *kedai yg budak2 skolah slalu lepak dgn kawan2 ptg menikmati megi sup*

Aku : " wei korang... perghh kemain korang kan.. p keje part time uar negeri x ngajak.. dahla xngajak.. sampai hati balik sini pun xbgaitau kan?" *sambil mengambil tempat duduk.

Nad : " haha relex arr.. dah nama surprisee..."

Sue : " entah... xsyok ah kalo x surprise...hidup kena salu sruprise..haha"
Aku : banyak la ko punyer surprise.. eh sat. korang dh order tuk aku x?"

Nad : dah.. mcm kiteorg xtahu ko slalu makan ape..kalao xmegi sup.. megi sup..tu jelah feveret ko kan..haha
*semua gelak*


                         
Aku : hahaha yelah the most feveret  baqhang. :P. weyh mana irwan? kate smua ade? tehah? "
Sue : irwan xdpt join.. tehah sat lg join..katanya nk settle surat tawaran dulu

Nad: duk sibuk tanye orang.. nih kami pak nk tanye..slalu bayang ko ade je.. kali ni xde pun? mana dia?

Aku : bayang2? sape?

Nad : huh..tgok sue, buat2 xtahu pulak. sape lg kalo bukan bakal laki ko lukman..

Aku : eh korang sebut pasal tawarn tdi kan.. korg dpt x? 

Nad : eh eh..pandai pulak tukar topik.. xkan gadoh kot... bukan dulu "love bird" ke..haha

Aku : ngade je kan.. xdelah xgadoh pun.. aq xbgtau dia yg kite nk lepak... alah..memandangkn irwan pun xdtg, so apekate kite anggap je "leparking" kite ni sbg "girls moment" haha. weyh.. citerla ampa dpt katna?

Nad : aku xdpt matrik..sbb aku xapply. tapi..haaa surpriseee! aku dpt SPA..haha aq mohon jd nurse. aq dpt kat johor..haa aq dh nampak dah..lepas dip 3 tahun mesti kompem dpt keje..haha kau sue?

Sue : aq xdpta weyh.. so aq nk sambung form6 dulu, baru sambung degree...

Aku : sambung katna? skolah kite ke?

Sue : a'ah... kau jie? dpt x matrik impian?

Aku : hehehe..see da leg la..mesti la dapt.. hiiiii! aq dpt kat perak weyh! korg tau x..perghh masa aq baca surt ni giler  kau  x excited? hahaha. tapi lukman xdpt sama dgn aku, dia dpt kat pulau pinang. tapi xpelah...jnji cita2 aku dh hampir..hihi

Nad : yeke.. aq ingt lukman dpt skali.. tapi aq dgr irwan bgtau yg lukman dpt offer pergi oversea sambung medik?betul ke?  xkan dia xbgtau kau?

Aku : hah? xde pun...dia just kate yg dia dpt kat pineng je. uish..xkanla lukman tolak kot. kalo aq, aq terime je. xmungkin..xmungkin ye tolak.

Nad : tapi takkan irwan nk tipu pulak. weyh entah2 lukman tolak sbb kau x? hahaha.. 

Aku : gila ke ape.. kalo aq jdi dia..baik aku pergi sambung belajar oversea... bak kata org jauh perjalan luas pemandangn. xkan sbb aq kot...xmungkinlah...

Sue : ok girls..lets change da topik. ececece nampak x kecanggihan bahasa disitu..haha 

Semua : *gelak*

Aku : hahah Vongokss jee.. mentang2 duk luar negeri kelantan 3 bulan dh cakap omputih..haha lawok mu nih. ><\

Nad : entah..xleh blah.. hahhaa. weyh weyh... korang nk tau x ada khabar angin yg budak kelas kita dulu nk kawin? korang tau x sape?

PANG!!! woh... tetibe rasa mcm terkena kat muke je nih(?). ( ishh...depa tau ke? xmungkinlah...eish..crita pasal aq xterbocor kot. xmungkin ayah aq yg sebarkn citer.. abg ririe? lagilah..dia bukan suka sgt ambil thu pasai org.)

Sue : yeke?! sape weyh? ko kenal ke? citer citer..

Aku : hah? sape? mana kau tahu citer ni?

Nad: xdela..aku pun xpasti..tapi aq ade dgr jiran sbelah umah aq kata classmate kite nak kawin..perghh muda lagi. kot.masa2 aku mula2 dengar, aku ingt jie..haha almaklumlah dia dgn lukman asyik berkepit je..tapi rupenye org lenlah..hahaha. sape erk name dia dh lupe..katanya bulan depan kawin.

Aku : fuhh lega...

Nad : hah? asal ko nk lega lega bagai ni? xpaham betul aku..

Aku : eh..hah xde papelah..aku legala... aq ingt nama aq yg naik t.. hahaha. 

Sue : haha..entah pape... wah..untunglah dia.. dah nak kawin. aku pun nak kawin gak..tapi xde sape nak kat aku... hehehe :P

Aku : x usah ngade k... bnyk ar ko punye kawin... muda lg kot. 

Nad: tapi kan..aku rasa kan.. dlm ramai2 kite ni kan..aku rasa yg kawin paing awal kawin kau jie..hah sbb kau kata xnak xnak xnak..ast2 tuhan cepatkn jodoh kau..haha pdan muke kau cite2 entah kemana, kawin pulak usia muda..haha

Aku : haiih...ni makan dia..*tunjuk buku 5* haha..agak2 la korg. mulut kalo xcelupar xleh kan.. mane si tehah ni? kata nk dtg..xnampak pun batg idung..hmm

tetibe telefon berbunyi..

*angkat call*

Aku : " hello yah.."

Ayah: " ha jie..jie ade katna? ayah nk minta tolong jie temankan mama si khai pergi shopping barang tuk dibwa balik korea.

Aku : hah? ala ayah... jie tgh lepak dgn kawn2 ni..ade dekat pekan. kat kedai tunduk. anak dia kan ada...

Ayah: anak dia mana kenal kawasn yg jie membesar ni hah... bila lg nk berbaik dengan bakal mak mentua..

Aku: hishh kesitu pulak.. oklah2.. bagi jie 10 minit satg jie sampailah..suruh aunty tunggu ye..okbye yah.

*terus off henfon*

Aku: wey geng...aq ciao lu kay... ayah aku col suh temankn makcik aku pergi shopping ape entah..klah jumpa len kali.

Smua: ok... 

Nad : jie rempit tu lekloq sikit..kang mak mentua kau nampak xjdi buat menantu..hahaha

Aku:  haha ngade je..sape mentua aku?

Nad: aik? takkan ade ramai calon suami? sape lg man kau la..

Aku: oh lupe..haha dahlah..malas aku nk layan..okbye. 

*STart enjin motor*

*sampai umah ayah*

Aku: Assalamualaikum... yah.. oo yah. jie dh sampai ni.

Ayah: Waalaikumusalam.. ha dh sampai pun. jie pergi la masuk dulu.

*berjalan masuk*

Aku: hi aunty... kata nk pergi shopping? jomlah. jie dh siap dah ni.

Madam : kejap ye jie..kita tunggu khai jap.

Aku: aik? khai ikut skali ke? jie ingtkan kita berdua je dating..hehehe.

Aunty: hahaha...xbolehla..kalo ade khai, jie bolehla kenal2 sikit dgn abg khai ni..

Aku: errr..he.he.he..oklah aunty jie tunggu kat depan ye.

Aunty : ok..

(huh...asenye xyah kenal2 kot... si mamat poyoyoss tu bukan thu cakap melayu pun)- monolog 

3 minit kemudian...

Khai : mum, i'm ready.

Madam : ermm khaja. jie, ok dah.. jom.

Aku : ok lets jom bebeh! 

*mata aku tepandang si mamat poyoyoss. tekejut dan saling memandang....*


BERSAMBUNG....

p/s : thanks to all my nice readers/viewers for reading this story "MATRIK OR MARRIAGE EP 6" #GSI #LuvU #GiveMe5 #SpreadThelOve #ForeverMyLoVE

&  All the picture posted here... not related at all...it just for show the expression. ^^ see you next episode ya!

No comments:

Post a Comment