Monday, June 2, 2014

MATRIK OR MARRIAGE EP 8


*Ayah ketuk pintu bilik*

Ayah : jie.. dah siap ke? smua org dh tunggu tu.

Aku : dah ayah... ayah turunla dulu kejap lg jie turun.

Jantung ku bagai nak luruh berdebar. adakah betul keputusan aku ni? fikiran aku tak menentu. tapi apekan daya tunggal beberapa saat je lagi akad nikah berlangsung. kalao aku lari sekarang ape akn jadi paklah dengan ayah? *sighh* tanpa melengahkan masa, aku turun ke bawah.Smua dah tunggu dengan muka happy..(ok kecuali aku dan khai). khai lihat aku turun tangga, dia terus bangun tuk mengiringi aku.

Khai : yeoppo... *bisik khai di telinga aku*

Aku : hah?

Khai : nothing..:)

Entah ape yg khai bisikkn aku pun xfaham.mungkin bahasa dia. entahlah.Aku biarkan saje dia. dia senyum2 mungkin nak menjaga air muka family. dan aku juga tahu yang dia juga xstuju perkahwinan ni..namun dia stuju hanya kerana papa dan mama dia.

Akhirnya perkahwinan sah dengan sekali lafaz. Tapi aku hairan.Lancar pula si khai berbahasa melayu? bukan ke dia xreti cakap melayu? sah ke akad ni? aku tertanya tanya. Acara pembatalan wudhu dengan menyarungkan cincin juga dilaksanakan. walaupun aku kelihatan senyum sepanjang majlis, tapi dalam hati, Tuhan saja yg tahu macam mana....


    Malam ni semua ahli keluarga bermalam ni rumah ayah..mak mahupun abang ririe. abang ririe dari ptg tdi tersenyum..mungkin dia pun dah restu. ingat lagi malam semalam dia sms
" dik, selamat pengantin baru, smoga berbahagia. adik bahagia abang pun bahagia..hehe peace ^^"
Aku pun tak tahu apa aku nak buat. sedangkan abang ririe tu begitu rapat dgn lukman. x sedih ke dia, tak takut ke dia kalau persahabatn dia dengan lukman akn renggang selepas rahasia ini terbongkar?

Sedang aku menukar pakaian, tetibe khai masuk bilik tanpa ketuk.

Aku : woi pakcik. xreti nak ketuk pintu? xnampak orang tengah tukar baju? haa.. sorry xfaham melayu kan? pfft..

Khai hanya diam. dia pandang atas bawah diriku berjalan dengan perlahan ke arah ku.

Aku : err.... what r u doing? *aku menolak tubuh khai yang berada terlalu dekat dengan muka aku cukup untuk mendengar dengusan nafasnya*

Khai : rilex... ape? pakcik? mamat poyoyoss? mat kePOP? bisu? xfaham bahasa melayu? herm..let me see...oh ya! sape ye yg bagi salah info masa dalam bas?!

Khai makin hampir dengan muka aku. aku terduduk di katil dan aku hanya mampu terdiam. *gulp*
Aku terus menolak keras khai.

Aku : what a minute! O0oo..selama ni ko tipu akulah? oo ingtkan xreti melayu.rupenye fasih....herm... kejap. sebut ape tadi? err.. ape ulang balik. bas? ape bas? \

Aku attack dia balik.supaya aku xkena buli dengan mamat poyoyoss ni.

Khai : aik? akuulak yang kena marah?u know what? u r very rude person i ever know.

Aku : pfft.. so what? ade aku kesah.. haaa... bila sebut pasal bas and kePOp kan..baru ingt. ko la yg kurang ajar rampas tempat duduk aku kan? dah tahu aku nak duduk, sengaja duduk. Padan muka sape suruh cari pasal... eleyh stakat jalan sikit je pedehal.. laki kan. huh.

Khai : woo... woo.. ok fine. now u're mine. i can do anything right? hahaha *khai gelak jahat*

Aku : ape ape? ingat aku takut? nk pukul? pukullah? tak takut pun. ingt sikit pakcik..ni rumah saya.. so ape2 jadi... *jungkit bahu*

Khai : herm... u're right..but..

khai menghampiri lagi..kali ni dia buka butang baju dia satu persatu.

Aku: eeey.. ape yg pakcik nak buat ni? aku jeritt kang!

Khai : jeritlah..lagipun kita dah halal..

Aku : ayah!!!! maaaa..

Belum sempat aku habis jerit. tangan khai dah menutupi mulut aku dengan kemas.

Khai : syhhh..aku gurau jelah. hishh budak kecik nih. ok dengar sini.... aku tahu kita sama2 tak setuju dengan perkahwinan ni. memandangkan kita dah sign contract, aku nak ingatkn jangan langgar..ok budak pendek?

Aku : apa?budak pendek?? eh..aku tahulah...aku yang bagi cadangan kan. so ape nak buat sekarang ni? takkan nak tidur sebilik? orang laki bukan boleh percaya.

Khai : eh aku xhinginlah! xde selera..

Aku : pftt.dahla tipu aku.kata xreti melayu lah..huh geram aku.

Khai : eh pendek xpayah nk geram sgt. malam ni kita tidur je sekali. tapi aku akn tidur atas sofa tu.

Aku : ok..no hal.

Malam itu berlalu seperti tiada ape yang berlaku.

*Keesokan pagi*

knock..knock..knock..

Mak : jie..ooo jie..bangun dah subuh nih

Ayah : awak nih..biarlah depa..depa kan pengantin baru.

Mak : yelah..tapi solat tetap kena..kan wajib tu.

Ayah : yelah..betul juga tu.

Aku: cakk!! goodmorning sunshine! hehehe..ni mak dan ayah duk chit chat depan bilik jie dah kenapa? haa...ngintai erk? *gurau*

Mak : hishh ko ni jie. xde tdi mak nk kejutkn kau bangun subuh. dah lewat dah ni

Aku : oooh.. dah..baru je siap. mak xyahlah risau..jie kan dah ada suami, xsangka suami jie ni alim jugak. dia yg kejutkn jie bangun subuh. heee.. *pusing belakang buat gaya nk muntah*

Mak : baguslah mcm tu. xdelah mak risau sagt. dah cepat turun bawah...tolong mak sediakn sarapan pagi. tuk suami kau tu.

(alaa...lecehlah...)

Aku : alaa mak... suruh ayah buat mcm biasa xleh? beli nasi berlauk je..hehehe

Ayah : haha..a'ah.kan cepat sikit dapat makan. haha  *sampuk ayah*

Aku : kan ayah kan? haha

Mak :hishh..xmanis mcm tu...ko ni jie bnyk lagi kena belajar. jadi isteri ni bnyak tanggunjwb tau ? dah2..turun cepat.mak tunggu kat dapur.

Aku : yelah mak..kejap lagi jie turun.


3 minit kemudian..


Aku ke dapur  dan sapa aunty and paklah.

Aku : Goodmorning aunty, uncle..

Paklah : goodmorning.. aih awalnya pengantin bangun. jie xpanggil uncle lagi dah..panggil je papa..kan jie dah jdi menantu papa dan mama..

Aku : hehehe..yelah..papa.. mama. :)

Aku layan je karenah dua mentua. kalau xkerana dia baik..aku pun xdelah terima semua ini.

Mak : isteri xleh bangun lmbt dari suami. nnti suami bangun nak sarapan, tengok xde sarapan..susah pulak nanti..

Aku : ala mak nih..bagi chance la sikit kat pengantin baru...nk manja2 hari ni..ni x dah suruh jie duk dapur..hehe

Mak : hishh budak nih..dah xmalu la tu nk cakap hal dalam bilik.. jie kena ingt. syurga isteri ada pada suami. ingat tu

Aku : haha..yelah mak.. mak ni.kalu x membebel xsah kan..yelah jie janji jie jadi isteri yg solehah..cewah gitu...

Khai : ehem... yeke isteri solehah..

tetibe khai mencelah dari belakang.
 Aku hanya senyum buat2 kat khai..
(hish..pakcik ni saje nkcari pasal dengn aku..bukan nk tolong aku ) Aku pun cepat2 tarik lengan khai dan sediakn tempat duduk utk sarapan..

Aku : eh ayang dah bangun? meh sini meh.. saya sediakan menu sarapan yg paling istimewa skali..nasi goreng kampung. tadaaa.!! *pura2 mesra*

Aku bagi sign supaya khai get along with the game..

Paklah : mat, kalao mcm ni lah gayanya..xmenyesal kita kahwin kan diaoran berdua kan? haha

Ayah: yelah kan... xsangka depa cepat pulak mesra..hahaha bolehla kita timang cucu cepat mcm ni.haha

Semua orang turut gelak. aku bagi isyarat kat khai supaya dia cepat2 habiskan makanan dia. supaya kami xpayah lagi berlakon mesra. rimaslah...

Selepas sarapan...

Papa dan Mama tengah mengemas baju tuk balik ke korea. Akhirnya stakat ini rancangan berjalan lancar. sbb depa sekluarga akan balik ke korea hari ni. so perkahwinan jarak jauh on!.

Aku : erm..Pa, ma, nak jie tolong packing?

Paklah : eh xpe2..mane boleh dera pengantin baru..hahah xpe jie..dah nak siap dah pun.

Aku : oh ok. tapi kalau nk suruh jie buat ape2 panggil la ye..jie ade kat luar..hehehe

Paklah : baiklah menantu papa..hehe

Aku : ^^

Aku dengan girangnye pergi menonton tv diruang tamu. Rasa boring pula sebab abang ririe dan mak dah balik umah. tinggal aku sorang je kat sini.

Ayah : hah jie... pergilah siap. hantar papa dan mama kamu tu pergi airport.

Aku : alaah ayah... bukannye jie pandai nk bawak kete... panggil jelah teksi..

Ayah : hish kamu nih. ayah xsuruh kamu drive pun..ayah suruh kaum temankan aje...

Aku: oh temankan ayah? ok no hal.. tapi kejap lglah jie siap2 nampak mcm dieorg xsiap packing pun lagi.

Ayah: bukan temankan ayah..temankan suami kamulah...kan suami kamu yg hantar mereka.hhmmm ikut suke hati kamulah jie...
ayah bangun dari kerusi dan menuju ke ruang dapur.

Aku: hah? khai?? dia xikut skali ke??

Aku cepat2 naik atas ke bilik.

Aku : wak.. oo wak.. bangunlah... *aku goncang2 tubuh khai yg sedang terlelap*

Khai : ermm..waee...

Aku : bangunlah..awak x ikut balik korea skali ke?

Khai : x... kenape? awak nk ikut p korea?

Aku : hishh jgn main2lah..org tanye dengan betul nih.

"haishh..habis rancngn aku xmenjadi.ingtkn si mamat poyoyosss ni ikut skali..*Sigh*"-keluh perlahan

Khai : ape dia? xdengar.. eh meh sini nk tanye sikit bleh? yg ko ni gelabah semacm apesal..pastu kejap kau bahaskn "kau" kejap "saya" kejap kau panggil aku " pakcik" kejap " woi" kejap "ayang" ko ni split personality erk? hahaha

Aku : ah lantaklah pakcik ke poyoyoss ke kau ke awak ke same je...bukan xleh paham pun kan? huh. seddih! *Sambil duduk hujung katil*

Khai : xdelaaaa...meh sini oppa yg hensem nk cakap sikit... kite kan dah kawin..ape salahnye panggil ayang mcm pagi tadi..best juga dengar..hahah

Aku : ishh..xde maknanye. oppa opaa.. oppangg pipi kau..baru tau. tapi betul2 la wak. kenapa awak xikut balik?

Khai : entah..mama suruh "oppa" awak ni duk sini  sminggu lagi...katanya honeymoon je kat sini dulu..pastu baru bawa balik seoul.

Aku: uwekkk..jelly ceq dengor. habistu ? camna ni? alaah.. habislah rancgn sy.

Khai : rncgn apenye...dengar sini.bila depa dah balik. maknanya..kita dah xpayah berlakon lagi... ade saya ke xde saya ke same je.betul x?

Aku: haishh... umor dah 27, tapi cel otak x berhubung jugak lagi. tension aku. habis depan mak aYah saya xpayah berlakon? hey manyak cantik.

Khai : eh eh..ye xye jugak. hmm mcm nilah..ape kate kita pindah.?

Aku : ish xleh2. xpelah...malaslah minx idea awak.biar sy fikir sendiri mcm mana...dah2..cepat siap papa mama dh siap dahtu... pergi hantar depa ke airport.

Khai :  si pendek xnak ikut ke..?

Aku: suke hati je panggil aku pendek. ikutlah.. t bising pulak ayah.

Khai : ok. lets jom.

Aku: aik? mcm kenal je ayt tu...pfftt.. meniru la tu.  *jeling*

*Di airport*

Aunty: ok jie..mama and papa pergi dulu. jaga anak mama tu baik2 ye. khai pun.jaga jie baik2. nanti jumpa dekat sana.. :)

Paklah : yelah...kat sana snanti jie mesti sronok... ^^

Aku : yelah pa..ma. *salam*

Khai : ma,anjeonhan yeohaeng iissda. geogjeonghaji maseyo , naneun geunyeoui jal dolbol geos-ibnida. and  gumawo..:) anyeong! ( have a safe journey. don't worry too much, i will take good care of her. )

*lelambai*

Aku : ehem..ape yg awak ckp tdi..?bahsa korea kan? ce translate sikit.. ngumpat erk?

Khai : a'ah..memang ngumpat pun. saya kata " ma, kenapelah ma kawinkan saya dengan si pendek ni. dahlah pendek..rude pulak tu."

Aku: hah?! yeke?? amboiii melampau betol kan..*tampar bahu khai*

Khai : argh..sakitlah! benda betul kan? hahaha

Aku: Nyampah.dahlah jom balik. dah lambt nk pergi kerja.

Khai : *sigh* baillah tuan puteri pendek..


*Dalam kereta*

Aku : ohya..hantar saya balik umah mak ye. saya xde bajulah umah ayah.

Khai : yelah pendek..

Aku : stop calling me pendek poyoyosss.

Khai : waeyo? u calling me poyoyoss, so i call u pendek. fair n square. right?

Aku: ah malaslah. tidur lg baik. nanti sampai umah mak,  kejutkan k .

10 minit kemudian...

Khai : woih..bangunlah pendek. dah sampai..

Aku : *terjaga dari tidur* dah sampai..? ok. mekasih. jumpa esok.

Khai : auff..so dirty. lap air liur basi tu.

Aku : hah? mane? *tekejut*

Khai : hahah xdelah gurau je. Cepatlah siap..saya hantarkan.

Aku : eh xpe2. saya boleh rempit.

Khai : tto? rempit bahayalah. naik kereta selamat.

Aku : huh..tahu ke rempit tu ape? haha

Khai : macam orag xthu rempit tu kan naik motor. awk jugak bagitau mama hari tu.lupa?lagipun mcm mana awk nk rempit kalo motor ade dkat umah ayah.

Aku: oh ye..herm..oklah. tunggu 10 mint. nak tukar baju...

Khai : ok.

Khai hanya tunggu dalam kereta.Kemudian mak marah sebab x jemput khai masuk rumah sendiri.
Aku pulak lupa yg dia skang dh jadi suami. tapi si poyoyoss tu pun bendul jugak...dah tahu umah mak mentua xmasuk ape hal..xpasal2 aku kena bebel. Tapi khai masuk juga lepas mak ajak masuk.Khai masuk bilik, dan aku keluar dan bagi warning kat dia supaya x sentuh barang aku.

Aku: mak abang mana? xnampak pun..

Mak : abang kau keluar pergi beli barang nak buat kuih.

Aku : oklah mak..jie pergi kerja dulu. *salam mak*

Mak : yelah..jie jgn lupa pesan mak ok. jadi isteri yg baik.

Aku : yelah mak.. ayang! oo ayang..jom pergi.. ^^ *pura2 mesra depan mak*

Khai : ok..mak, kami pergi dulu.. *salam*

Mak : yelah khai..nanti lepas hantar jie. nak datang balik sini pun boleh...mak alu alukan.

Khai : hhaha baiklah nanti sayA datang.

Aku : ha ha ha..dah2la tu berbueno ye..mentua dan menantu. nanti kita sambung lg.jie dah lambt nih..*cium pipi mak* bye2 mak..cayam mak mmuah mmuah!

Mak : hishh budak ni..mulut mengalahkn machine gun*sambil cubit lengan jie* .yelah mak pun sayang anak mak jugak. bye.. ^^





BERSAMBUNG....

p/s : thanks to all my nice readers/viewers for reading this story "MATRIK OR MARRIAGE EP 8" #GSI #LuvU #GiveMe5 #SpreadThelOve #ForeverMyLoVE

&  All the picture posted here... not related at all...it just for show the expression. ^^ see you next episode ya!




No comments:

Post a Comment